انواع جاذبهها و تکنیکها در تبلیغات
سبک و شیوهی آگهیهای تبلیغاتی ناشی از دو مفهوم است:
- جاذبهها یا چگونگی جذب مخاطب روشهای اثرگذاری بر روح و روان و دستکاری در افکار و ترجیحات او
- تکنیکها یا چگونگی اجرای تبلیغات
در سطور زیر برخی از انواع جاذبهها که بیشتر در ایران مورد استفاده قرار میگیرد، ملاحظه میشود.
- جاذبههای احساسی (خنده و طنز، ترس، آرامش، هیجان، ثواب و پاداش آخرت، مهر مادری و…)
- جاذبههای منطقی (استناد به مزایا و منافع، توصیهی افراد متخصص مانند کارشناسان فنی و پزشکان، استناد به ارقام و آمار و ضمنا خودداری از حواشی)
- جاذبههای نوستالژیک (یادآوری ایام خوش گذشته، اشاره به عکسها و خاطرات، زنده کردن کالاهای قدیمی، تمرکز بر سالمندان و…)
- جاذبههای جنسی (که نوعا در ایران از آنها استفاده نمیشود)
همچنین تکنیکها و یا روشهای انجام کار که نوعا در واحدهای ایدهپردازی آژانسهای تبلیغاتی تصمیمگیری میشوند، به قرار زیر است:
- برشی از زندگی روزمره (Slice of Life)
- سبک زندگی (Life Style)
- خیال پردازی (Fancifulness)
- موزیکال (Musical)
- مستند (Documentary)
- ارائه ی تاییدیه (Testimonial)
- داستانی (Story Telling)
- نمای نزدیک (Close-Up)
- انیمیشن (Animation)
- رئال (Real)
- مقایسه ای (Comparison)
- حل مشکل (Problem Solving)
- فرد سخنگو (Spoke Person)
- مصاحبه (Interview)
- ترکیب تکنیکها (Mixed)
منابع:
- «تبلیغات به زبان ساده»، نوشتهی دکتر محمد بلوریان تهرانی، نشر بازرگانی
- «ادبیات تبلیغات» نوشتهی Robert W. Bly
- وب سایت Modir.TV