انواع جاذبه‌ها و تکنیک‌ها در تبلیغات

سبک و شیوه‌ی آگهی‌های تبلیغاتی ناشی از دو مفهوم است:

  • جاذبه‌ها یا چگونگی جذب مخاطب روش‌های اثرگذاری بر روح و روان و دستکاری در افکار و ترجیحات او
  • تکنیک‌ها یا چگونگی اجرای تبلیغات

 


 

 

در سطور زیر برخی از انواع جاذبه‌ها که بیشتر در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، ملاحظه می‌شود.

  • جاذبه‌های احساسی (خنده و طنز، ترس، آرامش، هیجان، ثواب و پاداش آخرت، مهر مادری و…)
  • جاذبه‌های منطقی (استناد به مزایا و منافع، توصیه‌ی افراد متخصص مانند کارشناسان فنی و پزشکان، استناد به ارقام و آمار و ضمنا خودداری از حواشی)
  • جاذبه‌های نوستالژیک (یادآوری ایام خوش گذشته، اشاره به عکس‌ها و خاطرات، زنده کردن کالاهای قدیمی، تمرکز بر سالمندان و…)
  • جاذبه‌های جنسی (که نوعا در ایران از آن‌ها استفاده نمی‌شود)

 


 

 

همچنین تکنیک‌ها و یا روش‌های انجام کار که نوعا در واحدهای ایده‌پردازی آژانس‌های تبلیغاتی تصمیم‌گیری می‌شوند، به قرار زیر است:

  • برشی از زندگی روزمره (Slice of Life)
  • سبک زندگی (Life Style)
  • خیال پردازی (Fancifulness)
  • موزیکال (Musical)
  • مستند (Documentary)
  • ارائه ی تاییدیه (Testimonial)
  • داستانی (Story Telling)
  • نمای نزدیک (Close-Up)
  • انیمیشن (Animation)
  • رئال (Real)
  • مقایسه ای (Comparison)
  • حل مشکل (Problem Solving)
  • فرد سخنگو (Spoke Person)
  • مصاحبه (Interview)
  • ترکیب تکنیک‌ها (Mixed)

 

منابع:

  • «تبلیغات به زبان ساده»، نوشته‌ی دکتر محمد بلوریان تهرانی، نشر بازرگانی
  • «ادبیات تبلیغات» نوشته‌ی Robert W. Bly
  • وب سایت Modir.TV

دیدگاه مورد نظر خود را ارسال نمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*